Sebastian Arenram siktar mot Porsche Sprint Challenge-toppen i arkitektritad privatsatsning

22 december 2021, 09:39

Han har varit toppförare i såväl Ginetta GT5 Challenge som GT4 Scandinavia och V8 Thunder Cars. Nu tänker Sebastian Arenram bli det i Porsche Sprint Challenge Scandinavia också. Med sin privata ”Jag, farsan och en kompis-satsning” siktar arkitekten högt. – Vi åker på tävling för att vinna. Det är det vi tycker är kul, säger han.

Trots att han började tävla i motorsport först efter att han fyllt 30 år är Sebastian Arenram en tämligen välkänd profil i svensk racing. Det har såklart med hans framgångar att göra.
På meritlistan har 38-åringen från Stockholm bland annat en andraplats i Ginetta GT5 Challenge 2017, en fjärdeplats i GT4 Scandinavia 2019 och en tredjeplats i V8 Thunder Cars 2020.
Nu, efter ett års uppehåll bland annat på grund av tillökning i familjen, satsar Arenram igen.
– Det passade med en paus 2021, men jag saknade racingen redan efter några månader. Jag satte mig och körde simulator och då kände jag att jag inte kunde lämna det här. Jag älskar racingen och är, som så många andra, beroende av den, säger Arenram passionerat.

Gillar enhetsklasser
Efter en tids funderande bestämde han sig i höstas för att hoppa på ett nytt mästerskap, hans femte sedan racingdebuten 2015. Valet föll på Porsche Sprint Challenge Scandinavia där han kommer att tävla i den Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport Stig Blomqvist körde i mästerskapet 2021.
– Det finns flera anledningar till att jag valt Porsche Sprint Challenge. En är definitivt bilens kvalitet. Den gör att vi hoppas kunna producera bra resultat utan att vara helt beroende av jätteprofessionella mekaniker. Det här är en privatsatsning, vi är glada amatörer, säger Arenram och tillägger:
– Dessutom gillar jag enhetsklasser, det har jag alltid gjort. En av mina styrkor som förare är att jobba med bilen, få till inställningarna, hitta en bra setup. I ett startfält med flera duktiga förare så blir det utslagsgivande.

Siktar mot toppen
Sebastian Arenrams intresse för Porsche Sprint Challenge Scandinavia väcktes tidigt under premiärsäsongen.
– Jag kollade alla resultat och avslutade med att åka till Mantorp Park för att se finalen live. Det var kul.
Arenram har en ganska klar bild över vad som väntar honom och det är ingen tvekan om att han siktar högt. Han strävar helt klart mot att bli en toppförare i mästerskapet.
– Ja, absolut. Under de år jag tävlat har jag märkt att det alltid finns några förare som ligger på en egen nivå. Jag hoppas kunna tillhöra den grupp som ligger på högsta nivå. Jag vill slåss om vinster och konkurrera om mästerskapstiteln.

Började efter 30
Sebastian Arenram gillade motorsport redan som liten.
– Men vi saknade kontakter i branschen och bland annat av den anledningen kändes det inte som det var möjligt för mig att hålla på med motorsport då.
Först efter att han fyllt 30 år kunde han förverkliga sin dröm.
– Det var efter att jag flyttat hem från Holland, där jag jobbar några år, som jag tog tag i det och började planera. Frågan jag ställde mig var hur jag skulle kunna bli racerförare och i förlängningen svensk mästare i en erkänd klass. Det var det som blev mitt mål och jag inledde mitt tävlande med två säsonger i karting och klassen KZ. Det var jobbigt för nacken, men kul och otroligt lärorikt, säger han och ler.

Känner sig priviligerad
Nu gör han sig beredd för sin första säsong i ett Porsche-mästerskap.
– Det känns häftigt att få köra en Porsche. För mig var det ett helt orealistiskt mål när jag började med racing. Jag ser det som ett privilegium att få delta i det här mästerskapet. Det ska verkligen bli kul.

Fakta
Sebastian Arenram

Född: 12 februari 1983.
Hemort: Åkersberga.
Yrke: Arkitekt.
Klubb: KAK.
Team: Har inget namn ännu.

Racingkarriären i korthet
2013, 2014: Gokart, KZ.
2015-2017: Svenska Ginetta GT5 Challenge. Tvåa i en G40 2017, knappt slagen av Otto Gullberg.
2018: Körde Brittiska Ginetta GT5 Challenge.
2019: Fyra i GT4 Scandinavia för Blomstedt Arenram Racing. Delade bil med Nicklas Oscarsson.
2020: Trea i V8 Thunder Cars.