Richard Andemark och Michael Olsson delar bil i gemensam satsning

07 maj 2025, 09:18

Delad glädje är dubbel glädje sägs det. Därför kommer stockholmarna Richard Andemark och Michael Olsson att dela en Porsche 718 Cayman GT4 RS Clubsport den här säsongen. Andemark ska köra bilen i Porsche Sprint Challenge Scandinavia där även Olsson planerar att göra något eller några inhopp. – Jag ligger i entusiasmkurvan uppåt. Kanske kommer den att pika snart, men just nu känner jag att allt är så himla roligt, säger 40-årige Andemark inför premiären i Anderstorp 9-10 maj.

Både Richard Andemark och Michael Olsson har racingförflutet. Andemark körde gokart som ungdom, Olsson tävlade i både historisk racing och med PSC Racing i unga år.

Men karriären kom av sig för båda. Utbildning, jobb, familj… Annat kom emellan och fick gå före.

Fram till 2022 i Andemarks fall.

– Då började jag köra track day i en Porsche GT3 och kom i kontakt med Micke för första gången.

Sedan dess har de följts åt på banan, i likadana bilar. Senast i raden – var sin 992 GT3 RS. I samma färg!

Snabba ryck

Nu gör de gemensam racingsatsning, en idé som Magnus Karlsson på Mtech delvis är pappa till.

– Jag var på Mtech för hjulinställningar på min GT3 RS. Då stod alla cupbilarna där och jag frågade Magnus hur man kör en sådan, berättar Andemark med ett leende.

Diskussionen som följde landade i ett ”mellanting”, Porsche Sprint Challenge, och Karlsson kunde tipsa Andemark om Olsson som också funderade över vad som skulle kunna bli hans nästa steg inom racingen.

– På vägen hem sms:ade jag Micke och en månad senare hade vi den här, säger Andemark och pekar på teamets, MiRi Racings, Porsche 718 GT4 RS Clubsport.

Erfaren teamchef

Inför säsongspremiären har duon Andemark/Olsson bland annat förberett sig med tester i både Spanien och Portugal. Den förstnämnde har till och med tävlingsdebuterat, i två Winter Series-race i Barcelona.

– Meningen var att vi skulle ha delat på den styrningen, men Micke fick förhinder så jag fick köra allt själv. Det var jättekul och jag fick verkligen blodad tand.

I Spanien fanns även Andreas Andersson på plats. Honom hade Olsson fått kontakt med i oktober.

– Andreas hade ordnat ett event på Spa i Belgien och hjälpte några förare. Vi delade depå och började diskutera GT4:an och dess egenskaper, berättar Olsson.

Andreas, som tävlat i bilen erbjöd sig att hjälpa till och telefonnummer byttes. Nu är skåningen, som bland annat vunnit Ginetta GT5 Challenge och Radical Cup Scandinavia, engagerad som både teamchef och förarcoach i MiRi Racing.

Två olika klasser

Hela trion var på plats på mästerskapets officiella test på Mantorp Park 24-25 april. Olsson och Andemark körde vartannat pass och kunde efter två intensiva dagar lämna Östergötland med klart godkänt betyg.

Till premiären i Anderstorp kommande veckoslut är de tillbaka, men i olika klasser. Och så kommer det troligtvis att se ut stora delar av säsongen.

– Medan Richard satsar på Porsche Sprint Challenge kommer jag fokusera på Porsche Sports Cup i vår gemensamma bil. Eventuellt kommer jag att göra något, eller några inhopp, i Sprint Challenge, säger Olsson.

Samarbetet avgörande

Från början var det tänkt att Olsson och Andemark skulle köra varannan tävling. Så blir det alltså inte. Hur ofta vi får se Andemark i Porsche Sprint Challenge efter premiären är emellertid lite oklart.

– Att dela upp den här satsningen passar bra sett till min familjesituation, men det är klart att jag gärna skulle vilja köra mer. Kan jag få fram mer tid skulle jag vilja köra alla deltävlingar, säger Andemark, som inte tror att han hade stått på startlinjen om det inte varit för samarbetet med Olsson.

– Det är ett mycket mindre steg att gå från track day till att tävla om man kan dela på det. För mig blev det en mycket enklare väg framåt tack vare samarbetet med Micke. Vi sporrade varandra och det tog som sagt bara fyra veckor för oss innan vi hade en bil. Jag hade nog inte börjat tävla om jag inte känt någon som jag kunde göra det här tillsammans med, säger han.

Blickar redan framåt

Andemark var den vassare av de båda på rollouten på Mantorp Park och Olsson, som har stor erfarenhet som förarinstruktör, tror mycket på sin tolv år yngre teamkompis.

– Richard är duktig på riktigt. Jag tror att han kan gå långt, riktigt långt så ha honom på radarn, säger Olsson vars grundinställning till den här satsningen snarare styrs av lust än resultat.

– Jag gör inte det här för att visa omvärlden att jag kan köra. Jag vill göra en rolig resa, njuta av den. Jag vill bara ha skoj, säger han.

Andemark delar den uppfattningen, men kanske skiljer sig ändå hans ambitioner lite åt jämfört med Olssons.

– Jag vet inte, men jag börjar få blodad tand, det känns väldigt kul och jag hoppas att jag inte ska göra bort mig, säger han och avslöjar i nästa mening att han redan snuddat vid tanken på en mer långsiktig plan.

– Om jag skulle få mer tid så skulle jag nog vilja köra en hel tävlingsserie och gå vidare, uppåt.

Vad MiRi Racing kommer att hitta på längre fram återstår att se. Först väntar premiären på Scandinavian Raceway i Anderstorp 9-10 maj med Richard Andemark i Porsche Sprint Challenge och Michael Olsson i Porsche Sports Cup. Båda i samma Porsche 718 Cayman GT4 RS Clubsport, deras gemensamma bil och satsning.