Krister Andero satsar på ung förare och driver tvåbilsteam 2026

04 november 2025, 08:22

Nu är det klart, Krister Andero växlar upp sin racingsatsning och ska under nytt teamnamn driva två bilar i Porsche Sprint Challenge Scandinavia säsongen 2026. Andero, som kommer att tävla vidare och köra en av bilarna, för en dialog med flera unga förare om sitsen i teamets andra Porsche 718 Cayman GT4 RS Clubsport. Teamet kommer delvis att stötta den nya föraren ekonomiskt och målsättningen med satsningen är högt satt. – Jag är tävlingsmänniska så det är klart att jag siktar på att hitta någon som jag tror kan vinna serien, säger Andero.

Krister Andero har länge haft funderingar på att låta Prido Racing driva fler bilar än sin egen i Porsche Sprint Challenge Scandinavia. I årets avslutande två deltävlingar testade han. Västgöten körde själv teamets nyinköpta Porsche 718 Cayman GT4 RS Clubsport och satte sin förarcoach, den erfarne schweizaren Philipp Frommenwiler, i teamets nyrenoverade andrabil.

Inför debuten som tvåbilsteam på Rudskogen Motorsenter ställde sig självklart Andero en del frågor. Efteråt konstaterade han:

– Det var vansinnigt kul och gav väldigt mycket mersmak. Men det var också uppenbart att det skapade en hel del merjobb för mig som team manager. Därför måste jag stärka upp med mer personal som har kapacitet att ta en lite mer ledande roll i teamet, så att jag kan fokusera mer på racingen. Om jag ska göra allt själv kommer min egen körning att bli otroligt lidande.

Personalbiten har Andero redan löst och det står helt klart att det nya teamet kommer att få en internationell prägel. Ovan nämnde Frommenwiler, vars inhopp i mästerskapet slutade med två segrar och ytterligare två andraplatser, blir kvar som förarcoach och i Spanien har teamet hittat en ingenjör.

– Han heter Manuel Munoz och har bland annat 13 års erfarenhet av Formel 1 där han jobbat som chefs- och däckingenjör åt Pirelli och racestrateg i Toyotas team. Manuel tog kontakt med mig via mail, berättade att han var intresserad av att jobba i Sverige och under finalhelgen på Mantorp Park gästade han oss och vi kom överens om att inleda ett samarbete. Manuel ska vara med oss på alla tävlingar, Frommenwiler kommer till de racehelger som inleds med en testdag, berättar Andero.

Med den tekniska bemanningen klar återstår nu bara att hitta en förare som kan vara med och konkurrera om Sprint Challenge-titeln 2026.

– Och det tror jag egentligen att vi redan har gjort. Flera av de förare jag för en dialog med har definitivt den kapaciteten, säger Andero utan att avslöja några namn.

Det är däremot ingen hemlighet att Andero med stort intresse följde det test av Sprint-bilen som genomfördes på Gelleråsen Arena i mitten på oktober.

– Det stämmer att jag haft kontakt med ett par av förarna som var med då, medger han.

Andero har gett intresserade förare fram till november månads utgång på sig att presentera en hållbar plan för säsongen 2026. Därefter kommer en av kandidaterna att väljas ut.

Anderos satsning på ett tvåbilsteam tjänar egentligen två syften.

– Dels vill jag satsa på unga, talangfulla förare och hjälpa dem framåt i racingkarriären. Samtidigt ser jag den här satsningen som en reträttplats för min egen del. Jag vill inte lämna racingen, men någon gång måste även jag sluta köra, och har jag då en sådan här verksamhet etablerad kan jag fortsätta att driva teamet.